عرضه ارز پتروشیمی‌ها از مرز 5.2 میلیارد دلار گذشت/ سهم 53 درصدی پتروشیمی ها در تامین ارز بازار ثانویه

اعطای 212 هزار میلیاردریال تسهیلات به 29 هزار طرح و بنگاه‌کوچک و متوسط
اکتبر 21, 2018
رکورد تولید پلی‌اتیلن در پتروشیمی مهاباد شکسته شد
اکتبر 23, 2018

عرضه ارز پتروشیمی‌ها از مرز 5.2 میلیارد دلار گذشت/ سهم 53 درصدی پتروشیمی ها در تامین ارز بازار ثانویه

عملکرد تولید و صادرات صنعت پتروشیمی اعلام شدž`$

در راستای سیاست های ارزی دولت و بانک مرکزی در طول 209 روز نخست امسال حدود پنج میلیارد و 230 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شده که صرفا سهم پتروشیمی‌ها در تامین ارز بازار ثانویه به رقم بی‌سابقه 53 درصد رسیده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، از اول فروردین تا 23 مهر ماه امسال ارز کل صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران حدود هفت میلیارد و 215 میلیون دلار بوده که با کسر صادرات ریالی ارزش صادرات پتروشیمی حدود هفت میلیارد و 25 میلیون دلار برآورد می‌شود.
بر این اساس در طول 209 روز نخست امسال یعنی از اول فروردین تا بیست و سوم مهرماه در مجموع حدود پنج میلیارد و 213 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی از سوی شرکت‌های پتروشیمی متناسب با سیاست های ارزی دولت روانه بازار داخلی شده است.
مروری بر وضعیت عرضه ارز حاصل از صادرات پتروشیمی نشان می دهد، که شرکت‌های پتروشیمی درحد فاصل اول تا 21 فروردین ماه و قبل از مصوبه 22 فروردین هیأت دولت بیش از 390 میلیون دلار با هماهنگي بانك مركزي و به صرافي هاي مجاز عرضه کرده اند.
همچنين درحدفاصل 22 فروردین تا 15 اردیبهشت ماه بالغ بر 390 میلیون دلار  با نرخ دولتي و با راه اندازی کامل سامانه نیما از 16 اردیبهشت تا 15 مرداد ماه حدود دو میلیارد و 193 میلیون دلار و از 16 مرداد ماه تا 23 مهر ماه حدود دو میلیارد و 337 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی را مطابق با سیاست جدید دولتی مبنی بر فروش در بازار ثانویه در بازار داخلی عرضه کرده اند.
به عبارت دیگر شرکت های پتروشیمی در طول 209 روز نخست امسال، 74 درصد از کل ارز حاصل از صادرات را در بازار داخلی عرضه کرده و مابقی که معادل 26 درصد شده صرف خرید کاتالیست، مواد شیمیایی، بازپرداخت وام و فاینانس های خارجی، تامین تجهیزات و قطعات یدکی شده است.
از سوی دیگر به استناد آمارهای بانک مرکزی تاکنون حدود 4.4 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در بازار ثانویه عرضه شده که با وجود سهم 27.6 درصدی پتروشیمی از کل صادرات غیر نفتی اما سهم پتروشیمی ها در عرضه ارز در بازار ثانویه با 2.3 میلیارد دلار به حدود 53 درصد رسیده است.
منبع:انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *