معاون وزیرخارجه ایران خبرداد احتمال تمدید معافیت نفتی تحریم‌های ایران توسط ترامپ/جزئیات سه توافق ایران و هند

خودروهای پرستاره کیفی در آذرماه مشخص شدند / 16 خودروی سواری 4 ستاره گرفتند
ژانویه 12, 2019
اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه سازان
ژانویه 13, 2019

معاون وزیرخارجه ایران خبرداد احتمال تمدید معافیت نفتی تحریم‌های ایران توسط ترامپ/جزئیات سه توافق ایران و هند

گزیده مصاحبه کامران کرمی،خبرنگار دنیای اقتصاد با غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه،گفت‌وگویی انجام داده است

*یکی از موضوعاتی که باید بین ایران و هند روشن شود بحث بانکی است. چند هفته پیش موافقت‌نامه بین بانک مرکزی ایران و وزارت دارایی هند تهیه شد که دستور کاری برای نحوه استفاده از منابع مالی ایران در هند است. این تفاهم بسیار جامع است و موضوعات خوبی در آن پیش‌بینی شده است و اجازه می‌دهد ایران از منابع خود در هند به‌صورت بسیار متنوع استفاده کند. حتی حضور در حوزه سرمایه‌گذاری، حضور در اوراق بهادار و سهام در هند که جزو مراکز معتبری در جهان است از جمله بورس بمبئی از بورس‌های معتبر در دنیا است.

*در حال حاضر دو برنامه بسیار جدی و خوب میان دو طرف وجود دارد؛ نخست دنبال کردن برنامه تنظیم شده میان بانک‌های مرکزی دو کشور و دوم اینکه ایران در هند شعبه‌ای از بانک پاسارگاد تاسیس خواهد کرد که مقدمات این کار فراهم شده است و فکر می‌کنم بانک پاسارگاد نزدیک به عید بتواند با تاسیس شعبه وارد کار ایران و هند شود. از سوی دیگر هندی‌ها مجددا UCO بانک را که تجربه خوبی در گذشته با آن داریم، مشخص کرده‌اند. اگر بشود می‌توان بانک‌های دیگری به این مجموعه اضافه کرد تا پاسخگوی حجم تجارت دو کشور باشد.

* قرار شده ۵۰ درصد از پول ایران از محصولات هند یا از محصولاتی که در هند وجود دارد خریداری شود و برای آن ۵۰ درصد دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند که هر زمانی که سیستم بانکی ایران تعریف کند بتواند آن منابع را از طریق آن سیستم به خارج از هند منتقل کند. فکر می‌کنم سیستم بانکی که پیش‌بینی شده می‌تواند پاسخگوی نیاز دو کشور باشد ولی باید سرعت آن افزایش یابد، اکنون مقدار زیادی تقاضا به علت اینکه اقدامات بانکی کافی بین دو کشور انجام نشده، جمع شده است، ولی امیدواریم با انجام ارتباطات بانکی تقاضاها عملی شود که البته مقداری زمان‌بر است.

SPV*  ساز و کاری است که بتواند پول‌های ایران را دریافت کند یا در ازای نفت ایران پول به حساب واریز کند. بنابراین spv از دیدگاه ما یک مکانیزم دریافت‌کننده منابع مالی است، اگر spv در اروپا تشکیل شود ما می‌توانیم بخشی از منابع روپیه‌ای خود را به یورو و به حسابی که spv مشخص می‌کند واریز کنیم، بنابراین چیز خاصی وجود ندارد. اگر ما حساب یورویی در اروپا داشته باشیم و فعال هم باشد، می‌توانیم همین الان ۵۰ درصد از منابع روپیه‌ای خود را به یورو به حساب خود واریز کنیم.»

*ارزیابی من این است همه کشورهایی که معافیت دریافت کرده‌اند، قطعا دوره دوم درخواستشان رد نمی‌شود. چون نیازهای آنها در این دوره کوتاه قابل‌جبران نخواهد بود.

*اولا هند در تحریم‌های قبلی در سال ۹۱ یکی از ظرفیت‌های خیلی خوبی بود که با ایران در طول تحریم‌ها به‌صورت فعال کار کرد و حتی در دوران تحریم خطوط اعتباری را برای خریدهای ایران و برخی از پروژه‌های بزرگ اختصاص داد؛ بنابراین با کشوری رو‌به‌رو هستیم که تجربه خوبی در دوران تحریم‌های قبلی داشتیم. از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران و هند دو اقتصاد تکمیل‌کننده هستند و محورهای مهمی در آن‌ها وجود دارد. ایران یک تولید‌کننده بزرگ انرژی است و هند همواره یک مصرف‌کننده بزرگ انرژی بوده است.

*خود هندی‌ها هم اعتقاد ندارند که ما فقط باید محصول کشاورزی از آنها خریداری کنیم. خرید کالا به این بستگی دارد که تجار ما به بازار هند توجه جدی کنند و کالاهای مناسب‌تری تهیه کنند. در این تفاهم‌نامه آمده است که ایران صرفا دنبال فروش نفت نیست و از حساب‌ها برای فروش سایر کالاهای ایرانی هم می‌تواند استفاده کند و منابع مالی در این حساب‌ها نگهداری می‌شود و تاجر می‌تواند وقتی محصول خود را صادر کرد، پول خود را در این حساب‌ها نگه دارد و کالای موردنیاز خود را با توجه به حساب خود وارد کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *