آرامش در بازار پلیمرها همزمان با نخستین هفته ماه رمضان

صادرکنندگان چگونه از مالیات معاف می‌شوند؟
می 11, 2019
پرداخت حدود 233 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام
می 12, 2019

آرامش در بازار پلیمرها همزمان با نخستین هفته ماه رمضان

معامله محصولات پتروشیمی روزهای آرامی را در بورس کالا تجربه می کند و با توجه به این که ماه رمضان فرا رسیده است بازار به صورت سنتی به سمت کاهش تقاضا حرکت می‌کند.

هفته گذشته همزمان با آغاز ماه رمضان شاهد افت اندک عرضه و تقاضا و کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بودیم. افت 5 درصدی عرضه‌ها در کنار تضعیف 8 درصدی تقاضا موجب شد تا شاهد کاهش 2 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 70 هزار و 570 تن باشیم که کمترین رقم معاملاتی در این بازار از روزهای نیمه‌تعطیل ابتدای سال جاری ( قبل از 13 فروردین ) تاکنون به شمار می‌رود.

ایام ماه مبارک رمضان  سبب شده تا حجم معامله محصولات مختلف پتروشیمی کاهش یابد.افزون بر پلیمری ها هفته گذشته افت 18.5 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن را شاهد بودیم که موجب ثبت داد و ستد 25 هزار و 785 تن شد که باز هم کمترین رقم از روزهای نیمه‌تعطیل ابتدای سال جاری تاکنون محسوب می‌شود.

بهای پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا و بازار داخلی افزایش یافت اگرچه دلیل اصلی آن را می‌توان در رشد قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی آن در نظر گرفت. این رشد نرخ در شرایطی محقق شد که چند هفته شاهد آرامش قیمتی بودیم و این افزایش قیمت‌ها منطقی به نظر می‌رسید. این در حالی بود که ماه رمضان هم فرا رسیده و بازار به صورت سنتی به سمت کاهش تقاضا حرکت می‌کند. البته بازار در ماه رمضان به سمت تغییر در سبد خرید حرکت می‌کند اگرچه این تغییر مدتی است که آغاز شده و به زودی به اوج می‌رسد و از اواسط ماه رمضان و پس از شب‌های قدر باز هم به روال عادی خود در روزهای گرم سال باز خواهد گشت. این شرایط نه تنها بازار ایران بلکه بازار کشورهای اسلامی همسایه را هم تغییر خواهد داد./نیپنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *