ابداع روشی جدید برای بازیافت برخی پلاستیک‌ها و پلیمرها

واردات محصولات پتروشیمی اسرائیل و کره به ترکیه باعوارض صفردرصد
دسامبر 28, 2019
ثبت سفارش واردات فقط از طریق سامانه جدید وزارت صمت
دسامبر 28, 2019

ابداع روشی جدید برای بازیافت برخی پلاستیک‌ها و پلیمرها

بازیافت برخی پلیمرها و پلاستیک‌ها چالش‌برانگیز است. برای حل این مشکل، نانوکاتالیستی ارائه شده که می‌تواند به‌صورت انتخابی پلی‌اتیلن را به محصولات سبک‌تر بشکند و در نهایت ترکیباتی با کاربرد روان‌ساز یا واکس تولید کند.

به گزارش روز جمعه ستاد توسعه فناوری نانو، دستاورد جدید محققان نشان می‌دهد که با استفاده از یک کاتالیست می‌توان پلی‌اتیلن را به یک روان‌ساز و واکس تبدیل کرد، اکنون مقوله پلاستیک‌هایی مانند پلی‌اتیلن در طبیعت و بازیافت آن‌ها به یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی در جهان تبدیل شده است. پژوهشگران آزمایشگاه ملی آرگونه و آزمایشگاه آمز، کاتالیزور جدیدی ارائه کرده‌اند که می‌تواند پلی‌اتیلن خطی را به یک هیدروکربن سیال باریک تبدیل کند، هیدروکربن‌هایی که می‌توانند به‌ عنوان روغن روان‌ساز یا واکس در سورفاکتانت‌ها استفاده شوند.

این گروه تحقیقاتی در نهایت مسیری برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده از پلی‌الیفین ارائه کردند، پلی‌الیفین‌ها اکنون ترکیبات غیرقابل بازیافت محسوب می‌شوند.

در مقاله‌ای که به تازگی در ACS Cent به چاپ رسیده است، محققان اثربخشی این کاتالیست را روی تبدیل پلی‌اتیلن به هیدروکربن سیال به اثبات رساندند. توزیع وزن مولکولی محصول به‌دست آمده بسیار باریک است.

این گروه با موفقیت کاتالیزور را روی پلی‌اتیلن آزمایش و برای این کار از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کردند، یک جنبه بسیار مهم در این پروژه، توانایی انتخابی در شکست پیوندهای کربن-کربن در زنجیره طولانی پلی اتیلن و شکستن آن‌ها به اجزا کوتاه‌تر و تولید محصولات سبک‌تر است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *