ابداع چسبی برای اتصال محصولات ساخته شده از پلی‌اتیلن

افزایش چشمگیر حجم معامله پلیمرها در بورس کالا
نوامبر 24, 2019
بخشنامه جدید بانک مرکزی برای صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان
نوامبر 24, 2019

ابداع چسبی برای اتصال محصولات ساخته شده از پلی‌اتیلن

پژوهشگران کانادایی، نوعی چسب جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند محصولات ساخته شده از پلی‌اتیلن را به هم متصل کند.

گروهی از پژوهشگران “دانشگاه ویکتوریا”(UVic) و “دانشگاه بریتیش کلمبیا” (UBC)، نوعی چسب ابداع کرده‌اند که می‌تواند مواد ساخته شده از پلی‌اتیلن را به یکدیگر متصل کند.

“فلیکس دی زوارت”(Felix de Zwart)، “یوهان بوتسما”(Johan Bootsma) و “باس دی بروین”(Bas de Bruin)، از اعضای این گروه پژوهشی، پروژه خود را با همکاری “دانشگاه آمستردام”(UvA) هلند انجام داده‌اند و جزئیات آن را در مقاله مربوط به این پژوهش منتشر کردند.

هدف دی زوارت، بوتسما و دی بروین این بود تا محصولی ارائه دهند که بتواند مواد پلیمری را به هم متصل کند. داشتن چنین محصولی می‌تواند امکان ابداع محصولات جدیدی از جنس پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را نیز فراهم کند که هر دو فاقد خاصیت اتصال هستند. پژوهشگران در این پروژه توانستند نوعی چسب ارائه دهند که می‌تواند چنین موادی را به هم متصل کند.

پژوهشگران در این پروژه، شکل جدیدی از یک ترکیب شیمیایی موسوم به “کاربِن”(carbene) ارائه دادند که می‌تواند مواد ساخته شده از پلی‌اتیلن را به هم متصل کند. آنها در مقاله خود توضیح دادند که مولکولی با قابلیت تجزیه در شرایط قابل کنترل مانند قرار گرفتن در معرض گرما یا نور ارائه داده‌اند. این مولکول، مزایایی نیز دارد. برای مثال می‌تواند خطر انفجار یا احتراق را با واکنش‌پذیری خود متعادل کنند و امکان گرفتن بهترین نتیجه را فراهم کند.

این مولکول می‌تواند پیوندهای پلیمری را به وجود آورد و امکان اتصال زنجیره‌های پلیمری از جمله پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را فراهم کند. به گفته پژوهشگران، وزن مولکولی هنگام استفاده از پلی‌پروپیلن، متناسب با میزان استفاده از این چسب یا اتصال‌دهنده جدید افزایش می‌یابد. آنها امکان استفاده از چسب خود را با پلی‌اتیلن مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که محصولات هنگام استفاده از این چسب، عملکرد بهتری دارند.

این پژوهش، در مجله “Science” به چاپ رسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *