استفاده از ضایعات پلاستیک در بتن برای محافظت از تشعشعات هسته‌ای

تولید پلاستیک یکبار مصرف خود خورنده
آوریل 24, 2021
۳۴ نمایشگاه تا پایان امسال در اصفهان برپا می‌شود
می 10, 2021

استفاده از ضایعات پلاستیک در بتن برای محافظت از تشعشعات هسته‌ای

محققان نسخه پایدارتری از بتن را برای محافظت در برابر تشعشعات هسته‌ای با استفاده از ضایعات پلاستیکی و سایر مواد بازیافتی ایجاد کرده‌اند.

این مطالعه که توسط محققان دانشکده مهندسی “باساوشوار”(Basaveshwar) در هند انجام شده است، روش جدیدی را برای بازیافت چندین تن ضایعات پلاستیکی جمع شده در هر سال یافته است

محققان این ضایعات پلاستیکی و سایر محصولات جانبی صنعت آهن و فولاد را بازیافت کردند تا نشان دهند چگونه پلیمرهای به دست آمده از ضایعات می‌تواند به صورت پودر دربیاید و به مواد سبک اما متراکم تبدیل شود که برای محافظت در برابر اشعه گاما و نوترون مورد نیاز است.

“سانتوش مالکاپور” نویسنده اصلی این مطالعه و مهندس عمران دانشکده مهندسی “باساوشوار” گفت: ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا از ضایعات پلاستیک می‌توان برای محافظت در برابر اشعه نوترون استفاده کرد؟

وی افزود: بتن به عنوان ماده خوبی برای محافظت در برابر تابش شناخته شده است و در تمام این سال‌ها به طور متداول در ساخت دیوارهای محافظ استفاده می‌شود.

محققان این ضایعات پودر شده پلاستیک را در یک فرمول ساخت بتن که به طور خاص برای محافظت از تشعشعات هسته‌ای طراحی شده است، وارد کردند.

آنها شن و ماسه‌ای را که به طور معمول در بتن استفاده می‌شود، با یک پودر یک‌دست از ضایعات پلاستیکی جایگزین کردند و سپس محصولات جانبی صنعت آهن و فولاد از جمله بقایای سنگ آهن و خاکستر نیز به این فرمول اضافه شدند.

دانشمندان برای آزمایش بتن خود، آن را تحت تابش اشعه نوترون و گاما قرار دادند و دریافتند که این بتن تزریق شده با پودر ضایعات پلاستیکی انتقال اشعه را بین ۱۵.۷ تا ۲۰.۵ درصد کاهش می‌دهد.

“مالکاپور” گفت: راه‌حل‌های زیادی برای بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات و پلاستیک‌های دور ریخته شده وجود دارد. ما با یکی از آنها کار کرده‌ایم و ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم از ضایعات پلاستیک برای ساخت سپرهای بتونی در برابر تشعشعات هسته‌ای با موفقیت استفاده کنیم.

این مطالعه در Progress in Nuclear Energy منتشر شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *