افزايش ظرفيت توليد پتروشيمي به 100 ميليون تن

مصاحبه با جناب آقای حسن شوندی مدیر عامل شرکت زیباسازان کیانا
سپتامبر 7, 2019
تاييد صلاحيت کانديداي انتخابات اتحاديه پلاستيك تهران
سپتامبر 11, 2019

افزايش ظرفيت توليد پتروشيمي به 100 ميليون تن

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از افزایش 50 درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور خبر داد.

آقای بهزاد محمدی صنعت پتروشیمی را به لحاظ کارآمدی، جذابیت و تأثیرگذاری در اقتصاد کشور بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: هم اکنون 56 مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند که سالانه 66 میلیون تن انواع محصول را تولید می‌کنند.

وی گفت: از این 66 میلیون تن بخشی از آن به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی به مصرف می‌رسد و 31 میلیون تن آن به عنوان محصول نهایی به بازار عرضه می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که 70 درصد محصول این صنعت صادر می‌شود، افزود: از 31 میلیون تن محصول صنعت پتروشیمی 22 و نیم میلیون تن آن صادر می‌شود و 8 و نیم میلیون تن آن در بازار داخلی عرضه می‌کنیم که در صنایع پایین دستی به مصرف می‌رسد.

آقای محمدی گفت: از محل فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخل و صادرات مجموعاً 17 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنیم که باعث شده این صنعت نقش اول را در صادرات غیر نفتی کشور بر عهده گیرد.

وی افزود: از 17 میلیارد دلار درآمد این صنعت 12 میلیارد دلار آن به صورت ارزی و از محل صادرات به دست می‌آید و 5 میلیارد دلار آن در بازار داخلی به فروش می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که هم اکنون در این صنعت 108 هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند، گفت: هم اکنون در این صنعت 285 دانش فنی را به کار گرفته ایم و نزدیک به 350 نوع محصول در شاخه پلیمر و محصولات شیمیایی تولید می‌کنیم که این تنوع محصولات تاب آوری خوبی را در صنعت پتروشیمی ایران ایجاد کرده است.

آقای محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به جهش دوم صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال 1400 اشاره کرد و افزود: برنامه مدونی برای توسعه کمی و کیفی صنعت پتروشیمی کشور تدوین کرده ایم که هم تنوع محصولات را بالا خواهیم برد و هم با تکمیل زنجیره تولید و صنایع پایین دستی محصولات با ارزش تری را تولید خواهیم کرد.

وی در بیان جزئیات بیشتر جهش دوم صنعت پتروشیمی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده تا سال 1400 که پایان برنامه ششم توسعه است ظرفیت صنعت را از 66 میلیون تن فعلی به 100 میلیون تن افزایش خواهیم داد که معادل 50 درصد ظرفیت کنونی است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: درآمد این صنعت نیز در جهش دوم از 17 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

آقای محمدی با بیان این که برای رسیدن به این هدف 27 طرح را تا دو سال آینده به بهره برداری خواهیم رساند، گفت: 4 طرح در شش ماهه دوم سال 98 به بهره برداری می‌رسد که بزرگترین آن‌ها پتروشیمی کاوه است که بزرگترین طرح متانول جهان محسوب می‌شود و تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که 16 طرح نیز در سال 99 و 7 طرح در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید، افزود: با بهره برداری از این 27 مجتمع ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور به 100 میلیون تن و درآمد آن به 28 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *