افزایش ظرفیت پتروشیمی ها تا 1400 به100 میلیون تن می رسد

ویژگی های خاص سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست
سپتامبر 16, 2019
تالار نقره ای میزبان عرضه ۵۷ هزار تن مواد پلیمری
سپتامبر 17, 2019

افزایش ظرفیت پتروشیمی ها تا 1400 به100 میلیون تن می رسد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “ظرفیت تولید پتروشیمی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد”، گفت: درآمد سالانه ۱۷ میلیارد دلاری کنونی صنعت پتروشیمی ایران تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهارکرد: صنعت پتروشیمی ایران نزدیک به ۳۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت، پالایشگاه‌های گاز و پروژه‌های NGL دریافت می‌کند که ۲۵ میلیون تن میزان خوراک مستقیم و ۸ میلیون تن نیز سوخت مورد نیاز در صنعت پتروشیمی است.

وی افزود: درحال‌حاضر ۵۶ مجتمع پتروشیمی در مدار بهره‌برداری داریم که از این تعداد، ۵۴ مجتمع تولیدی و ۲ مجتمع نیز یوتیلیتی است.

معاون وزیر نفت میزان محصول نهایی تولیدی صنعت پتروشیمی ایران را ۳۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این مقدار، ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را صادر و ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را در داخل مصرف می‌کنیم که از این ۸.۵ میلیون تن محصول تولیدی مصرف داخل، ۵ میلیون تن در بورس عرضه می‌شود، حدود ۲ میلیون تن اوره برای تحویل به بخش کشاورزی است و باقی مانده نیز در خود صنعت نفت مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر درآمد سالانه صنعت پتروشیمی ایران ۱۷ میلیارد دلار است که این رقم طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

محمدی با بیان اینکه “در مجموع ۳۵۰ نوع محصول در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود”ف گفت: درحال‌حاضر در طرح‌ها و مجتمع‌های تولیدی صنعت پتروشیمی ۱۰۸ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۳ هزار نفر خواهد رسید.

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از طرح‌های جدید در جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت تولید این صنعت تا پایان سال ۱۴۰۰ از حدود ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و درآمد ۱۷ میلیارد دلاری کنونی محصولات پتروشیمی را به ۲۵ میلیارد دلار می‌رساند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه ۲۷ طرح پتروشیمی از امسال تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: طرح‌های پتروشیمی متانول کاوه، الفین ایلام و متانول بوشهر و PVR تخت جمشید امسال افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: پروژه‌های جهش سوم پتروشیمی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ اجرایی خواهند شد و در مجموع ۲۶ پروژه پتروشیمی با پیشرفت‌های مختلف وجود دارد که با برنامه‌ریزی انجام شده و بهره‌برداری از آنها ظرفیت صنعت به سالانه ۱۳۳ میلیون تن و ارزش کل محصولات پتروشیمی به ۳۷ میلیارد دلار تا پایان سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ” ۴۰ مجوز طرح پتروشیمی صادر شده است که در مرحله تأمین سرمایه و فناوری هستند”، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی این مجوزها را از محاسبه جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی خارج کرده است.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری طرح‌های جهش دوم ۱۷ میلیارد دلار و طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی ۲۳ میلیارد دلار است که از این ۴۰ میلیارد دلار، ۱۳ میلیارد دلار آن فاینانس‌شده از منابع داخلی و خارجی است.

محمدی تصریح کرد: برای تکمیل طرح‌های پتروشیمی جهش دوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

معاون وزیر نفت با اشاره به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست از ۳۱ شهریورماه تا سوم مهرماه در تهران گفت: نمایشگاه امسال با حضور ۵۷۰ شرکت داخلی، ۳۵ شرکت خارجی، ۱۲ هیات از ۱۰ کشور خارجی و ۱۴ کشور به صورت افتخاری برگزار می‌شود و این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تعمیق ارتباطات در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *