بازار “پت” آرام گرفت

خانه‌ای از جنس پلاستیک‌های بازیافتی
آگوست 18, 2019
سومین جلسه دادگاه پرونده جدید پتروشیمی
آگوست 18, 2019

بازار “پت” آرام گرفت

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران گفت: اقدامات موثر وزارت صمت و کاهش تولید، منجر به کاهش التهاب در بازار ماده اولیه تولید بطری‌های پلاستیکی شده است.

پیمان فروهر اظهار کرد: در سال جاری گروه‌هایی که با عناصر نفوذی در بعضی از سازمان‌ها به صورت سیستماتیک تخلف می‌کردند، از بازار پت (ماده اولیه تولید انواع بطری‌های پلاستیکی) حذف شدند و اصلاحاتی نیز در سامانه بهین‌یاب انجام شد، که این اقدامات منجر به آرامش نسبی در بازار پت شده است.

وی افزود: اما موضوع دیگری که باعث کاهش التهاب در بازار این ماده اولیه شد، رکود حاکم بر صنعت و تولید بود.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، در چهار ماهه اول سال جاری تولید و عرضه در صنعت غذا و آشامیدنی ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته و نیاز بازار به همان نسبت کم شده است.

پیمان فروهر با بیان اینکه وضعیت اقتصادی خانوار و معیشت مردم به دلیل رکود، تورم و هزینه‌های بالا تحت‌الشعاع قرار گرفته، اظهار کرد: این مسئله بازار صنایع غذایی و آشامیدنی را نیز تحت تاثیر قرار داده، به‌طوری‌که شاهد کاهش تقاضا در این بخش بودیم.

وی افزود: اقدامات موثر وزارت صنعت و کاهش تولید در کنار هم، منجر به آرامش بیشتر در این بازار شده است؛ بنابراین باید ببینیم که اگر به هر دلیلی بازار رونق پیدا کند و تقاضای این ماده اولیه همچون سال‌های قبل افزایش یابد، شرایط ثبات همچنان بر این بازار حاکم می‌ماند یا خیر.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران، در حال حاضر قیمت پت در بورس کیلویی حدود ۱۳ هزار تومان و در بازار آزاد حدود ۱۶ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت این ماده اولیه اواخر اسفند ماه سال گذشته به بیش از کیلویی ۲۶ هزار تومان رسیده بود.

خرداد ماه امسال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیته ویژه برای تعیین سهمیه واحدهای مصرف‌کننده Pet خبر داده و گفته بود که با برقراری ارتباط الکترونیکی بین سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، پتروشیمی، بورس کالا و حمل و نقل و انبارها، مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه بطری‌های پلاستیکی در سال جاری برطرف خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *