تبدیل بازار پلیمرها از رکود فعلی به رکود تورمی

اخبار نمایشگاه ایران پلاست – زمان تایید شرکت ها
جولای 10, 2019
پتروشیمی های ایرانی دومین صادرکننده برتر به چین در ماه می بودند
جولای 13, 2019

تبدیل بازار پلیمرها از رکود فعلی به رکود تورمی

کاهش حجم معاملات در بورس‌کالا در هفته‌های اخیر به معنی تنبیه بازار است گویی بازار رشد دست‌ساخته قیمت‌ها را به کمک رشد قیمت دلار نیمایی نه تنها به رسمیت نشناخته، بلکه با کاهش حجم معاملات در برابر آن موضع‌گیری کرده گویی بازار هم‌اکنون همه را تنبیه می‌کند.

بازار پلیمرها اگرچه با جرقه‌هایی از رشد قیمت چند روزی است که ایفای نقش می‌کند، ولی بررسی‌ها نشان از پایین بودن جدی تقاضای موثر داشته که در کنار رشد قیمت‌ها از مسیر نر‌خ‌های پایه در بورس‌کالا تنها می‌تواند رکود فعلی را به رکود تورمی بدل سازد.

در شرایطی شاهد رشد قیمت‌های پایه با ابزار افزایش نرخ دلار نیمایی هستیم که اغلب بازارهای داخلی در رکود قرار دارد و فروش محصولات نهایی هر روز دشوار‌تر می‌شود. قیمت‌های بالای فعلی هم ضعف نقدینگی را برجسته‌تر از قبل بزرگنمایی کرده و فرآیند تامین مواد اولیه را محدود می‌کند. البته جرقه‌های رشد قیمتی در بازار آزاد با اهرم رشد نرخ‌های دستوری در بورس ‌کالاست و بازار راهی جز پذیرش این قیمت‌ها ندارد، اما به معنی تقویت تقاضا در بازار داخلی نیست.

رکود تورمی در راه صنایع پایین‌دست؟

به‌صورت سنتی انتظار داریم جرقه‌های رشد نرخ در بازار آزاد به افزایش جذابیت خرید در بورس‌کالا منجر شود، ولی تاکنون این روند نه تنها مشاهده نشده، بلکه برای برخی از گروه‌های کالایی معکوس شده است. البته رشد محدود حجم معاملات برای هفته جاری چندان هم دور از ذهن نیست آن‌ هم در وضعیتی که معاملات هفته‌های گذشته به شدت پایین بوده است.

در پایان هفته می‌توان دقیق‌تر در مورد وضعیت معاملات در بورس‌کالا سخن گفت اما انتظار بهبود شرایط معاملات مواد اولیه یا حتی کاهش وخامت اوضاع وجود ندارد. تنها باید نگران بود که این شرایط قیمتی در مقایسه با وضعیت واقعی تقاضا به حذف بخشی از واحدهای تولیدی در صنایع تکمیلی منجر نشود آن‌هم بعد از بهبودی نسبی در اوضاع بازار در ماه‌های گذشته و کشف برخی بازارهای جدید صادراتی.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *