تولید پلاستیک از صمغ درخت کاج

جزییات ثبت نام اولیه نمایشگاه ایران آگروفود 2021
جولای 24, 2021
سی امین نمایشگاه پلاست ۲۰۲۱ استانبول ۱۰ تا ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می شود
سپتامبر 9, 2021

تولید پلاستیک از صمغ درخت کاج

دانشمندان و محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا ، پلاستیکی بر مبنای صمغ کاج تولید کردند که تغییری بالقوه برای آینده مواد پایدار است.

طی ۱۰۰ سال گذشته، پلاستیک‌ها و پلیمرها نحوه عملکرد جهان را تغییر داده‌اند، از هواپیما و اتومبیل گرفته تا رایانه و تلفن‌های همراه به‌طور تقریبی همه از ترکیبات مبتنی بر سوخت فسیلی تشکیل شده‌اند.  کشف گروه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی فلوریدا از یک پلاستیک جدید مشتق شده از صمغ کاج می‌تواند یک رویداد تحول‌آفرین برای مواد پایدار جدید باشد.

جاستین کنمور، دانشیار شیمی و بیوشیمی، محقق اصلی تحقیق در مورد جزئیات کشف جدید اظهار کرد: این تحقیق گامی مهم در جهت تولید پلاستیک‌های جدید و دروازه‌ای است که می‌تواند منجر به تولید چندین ماده جدید شود.

کنمور بیان کرد: آنچه ما در حال حاضر می‌دانیم این است که پلاستیک، شیشه‌ای و از لحاظ حرارتی پایدار است، می‌تواند در دمای بالا ذوب شده و شکل بگیرد و در دمای محیط، سرد شود و به یک پلاستیک سخت تبدیل شود. یکی از اهداف بعدی آگاهی یافتن از برخی از خصوصیات مکانیکی این پلیمرهاست. بااین‌حال، این ماده دارای ویژگی‌های ساختاری بسیاری است و انعکاسی از  پلاستیک‌هایی است که ما هر روز استفاده می‌کنیم، بنابراین نوید بسیاری از کاربردها را می‌دهد.

وی ادامه داد: «امروزه  ۹۹ درصد پلاستیک‌ها از سوخت‌های فسیلی محدود با افزایش تقاضا و محدودیت دسترسی جغرافیایی تولید می‌شوند. تولید مواد از منابع تجدید پذیر و به‌ویژه صمغ کاج که ممکن است بدون از بین بردن درخت برداشته شود تلاشی قابل‌توجه است.»

آلفا پینن، فراوان‌ترین مولکول تولید شده از صمغ کاج قابلیت تبدیل شدن به پلاستیک را دارد بنابراین در حال حاضر کاربردهای محدودی دارد. این ماده اولیه در پاک‌کننده‌ها و حلال‌های پایه سقز یافت می‌شود. مارک یارولیمک، دانشجوی دکترای دانشگاه ایالتی فلوریدا در رشته شیمی پلیمر که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، ابتدا آلفا-پینن را به‌صورت مصنوعی اصلاح کرد تا ترکیبی به نام دلتا پینن تهیه کند.

تغییر در پلاستیک‌های زیست بنیان به ما این امکان را می‌دهد که به سوی آینده حرکت کنیم.

کنمور تاکید کرد: ساخت پلاستیک‌های جدید زیست بنیان تنها نیمی از راه است، مورد دیگر سرنوشت نهایی پلاستیک است. برای این ماده با کارایی بالا، ماندگاری کوتاه از تجزیه زیستی نامطلوب خواهد بود اما هنوز هم به راهی برای بازیافت نیاز دارد و ممکن است به معنای توسعه فرآیندهای تجزیه از طریق یک محرک شیمیایی باشد.

در تحقیقات ما بر روی هر دو مورد سرمایه‌گذاری شده است. ما مواد جدیدی می‌سازیم همچنین در حال بررسی قابلیت بازیافت مواد شیمیایی آنها هستیم. این پلاستیک جدید را ساختیم اما این فقط آغاز کار است همچنین باید یاد بگیریم که چگونه پلاستیک را از بین ببریم و برنامه‌هایی برای شروع تحقیق در مورد آن داریم.

یافته های این تحقیق در مجله ACS Macro Letters منتشر شد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *