ساخت بلوک پلیمری نانویی با مقاومت ۱۰ برابری در مقابل اصابت گلوله

فهرست جدید دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی اعلام شد
ژانویه 1, 2020
پیام تسلیت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درپی شهادت سردار قاسم سلیمانی
ژانویه 4, 2020

ساخت بلوک پلیمری نانویی با مقاومت ۱۰ برابری در مقابل اصابت گلوله

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه رایس به رهبری محقق ایرانی موفق به ساخت بلوکی پلیمری مبتنی بر ساختار نانولوله‌ای شدند که ۱۰ برابر بهتر از بلوک جامد مرجع از همان نوع پلیمر در برابر اصابت گلوله مقاومت دارد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه رایس آمریکا، به رهبری سیدمحمد سجادی محقق ایرانی، موفق به ساخت بلوکی پلیمری مبتنی بر ساختار نانولوله‌ای شدند که مقاومت بسیار بالایی دارد، به گونه‌ای که این بلوک پلیمری ۱۰ برابر بهتر از بلوک جامد مرجع از همان نوع پلیمر در برابر اصابت گلوله مقاومت می‌کند. این گروه ثابت کردند که با استفاده از چاپ سه‌بعدی امکان تولید این پلیمرها وجود دارد.

این فناوری قابل استفاده در حوزه‌هایی نظیر هوافضا، خودرو، ورزش، بسته‌بندی و زیست‌پزشکی است.

تولید ماده سبک و پر از حفرات ریز که دارای سختی برابر با الماس باشد، از اهداف این محققان بود و بر این اساس محققان دانشگاه رایس به آزمایش پلیمرهای مبتنی بر توبولان‌ها پرداختند. توبولان‌ها ساختارهای میکروسکوپی و متشکل از نانو لوله‌های‌کربنی متصل به یکدیگر و دارای قدرت فوق‌العاده‌ هستند.

سازه‌های پلیمری مانند توبولان که در دانشگاه رایس تولید شده است، دارای مقاومتی به مراتب بهتر نسبت به سازه مکعبی ساخته‌شده از پلیمر مرجع است. مقاومت این مکعب‌های ساخته شده در برابر گلوله مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که این گلوله‌ها تقریباً در لایه دوم سازه‌های توبول متوقف شدند و هیچ خسارت قابل توجهی فراتر از آن لایه مشاهده نشده است؛ اما گلوله‌هایی که با همان سرعت به مکعب مرجع برخورد کردند، شکاف‌هایی را در کل مکعب به وجود آوردند.دانشمندان نشان دادند که می‌توان توبول‌ها را به صورت بلوک‌های پلیمری سه‌بعدی چاپ کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *