ساخت پلیمر‌های دوستدار طبیعت توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

متنوع سازی سبد تولید محصولات پتروشیمی جم
نوامبر 23, 2019
افزایش چشمگیر حجم معامله پلیمرها در بورس کالا
نوامبر 24, 2019

ساخت پلیمر‌های دوستدار طبیعت توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از دو پلیمر زیست سازگار، به مواد پلیمری دست یافتند که در ساخت قطعات، بسته بندی مواد غذایی و صنعت پزشکی کاربرد دارند.

به گزارش ایرانیان پلاست  به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ خانم مهسا نعمت اللهی مجری طرح گفت: حجم بالای مصرف مواد پلیمری مصنوعی و عمر تخریب پذیری طولانی مدت آن‌ها و به دنبال آن، نگرانی ناشی از بحث آلودگی محیط زیست موجب شده تا تلاش‌هایی برای استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر صورت گیرد.

وی «پلی‌لاکتیک‌اسید» (PLA) را پلیمری زیست تخریب پذیر با منشأ طبیعی توصیف کرد و ادامه داد: این ماده به رغم ویژگی‌های بالقوه و قابل توجهی که دارد، بحث شکنندگی آن موجب محدویت مصرف آن شده است. برای بهبود مقاومت در برابر شکنندگی این پلیمر، راهکار‌هایی توسط پژوهشگران ارایه شده است که هر یک مشکلاتی را به همراه دارد.

خانم نعمت‌اللهی از اجرای طرح تحقیقاتی در این دانشگاه خبر داد و یادآور شد: این پژوهش با عنوان «تهیه و بررسی مورفولوژی نانوکامپوزیت پخت دینامیکی شده پلی لاکتیک اسید/لاستیک طبیعی/نانوذره؛ مطالعه برهمکنش نانوذره/پلیمر با استفاده از شبیه سازی دینامیک مولکولی» اجرایی و در آن از لاستیک طبیعی برای بهبود مقاومت به ضربه PLA استفاده شد.

این محقق با بیان اینکه این لاستیک از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و خود منشا طبیعی دارد، خاطر نشان کرد: محصول نهایی در صورت برخورداری از مورفولوژی مناسب، مقاومت به ضربه بالایی داشته و همچنان زیست سازگار خواهد بود و این موضوع اصلی است که این پژوهش به آن پرداخته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *