ساخت یک مینی‌روبات از جنس پلاستیک

دهمین جلسه دادگاه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی
جولای 20, 2020
پتروشیمی خمین در آستانه ورود به مدار تولید پلي پروپيلن است
جولای 25, 2020

ساخت یک مینی‌روبات از جنس پلاستیک

محققان دانشگاه ادینهوون در هلند یک روبات پلاستیکی ریز طراحی کرده‌اند که از پلیمر‌های هوشمند ساخته شده و تحت تاثیر نور و مغناطیس حرکت می‌کند.

محققان این مینی‌روبات را با الهام از پولیپ‌های مرجانی طراحی کرده‌اند. مرجان‌ها معمولا در کلونی‌های به هم فشرده‌ای شامل هزاران پولیپ منفرد و همانند زندگی می‌کنند.

محققان لقب «پولیپ آبزی بی‌سیم» را به روبات ریز خود داده‌اند و ادعا می‌کنند که در آینده‌ای نزدیک، این مینی‌روبات قادر به جذب و گرفتن ذرات آلاینده از مایع اطراف خود خواهد بود و البته کاربرد مهم دیگری خواهد داشت و خواهد توانست سلول‌ها را برای تجزیه و تحلیل در دستگاه‌های تشخیصی جذب و منتقل کند.

این پولیپ مصنوعی بی‌سیم به ابعاد یک در یک سانتی‌متر ساخته شده و ساقه‌ای دارد که نسبت به مغناطیس واکنش نشان می‌دهد و شاخک‌های سبکی نیز دارد که به نور حساسند. ترکیب این دو محرک مختلف بسیار نادر است، زیرا به تهیه و مونتاژ مواد بسیار ظریفی نیاز دارد. شاخک‌های این روبات با تابش نور روی آن‌ها حرکت می‌کنند و جالب اینجاست که طول موج‌های مختلف نور منجر به نتایج متفاوت روی این شاخک‌ها می‌شود. به عنوان مثال، شاخک‌ها تحت تاثیر نور ماورای بنفش حالت گرفتن و جمع شدن را به خود می‌گیرند و در زیر نور آبی باز می‌شوند و حالت آزاد شدن را به خود می‌گیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *