صنعت فولاد در بیم و امید – مصاحبه با مدیر عامل فولاد نظریان و بررسی قیمت و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر مصرف کنندگان فولادهای آلیاژی در ایران

آغاز ساخت یک پتروپالایشگاه بزرگ در جاسک
ژانویه 27, 2019
افت قیمت برای اغلب محصولات پلیمری
ژانویه 28, 2019

صنعت فولاد در بیم و امید – مصاحبه با مدیر عامل فولاد نظریان و بررسی قیمت و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر مصرف کنندگان فولادهای آلیاژی در ایران

 

فولاد نظریان به عنوان یکی از اصلی ترین ارائه دهندگان فولادهای آلیاژی محسوب می شود. می خواهیم در گفت و گو با حضرتعالی وضعیت صنعت فولاد را بررسی کنیم. از ابتدای سال شاهد افزایش قیمت اکثر محصولات و کالاها بوده ایم. آقای نظریان در مورد فولادهای آلیاژی شاهد چه روندی هستیم؟

در صنعت فولاد هم مانند سایر صنایع قیمت ها تغییر کرده و نسبت به قبل افزایش داشته است. عوامل متعددی وجود دارد که باعث این افزایش شده است.

یکی از دلایل، جهش قیمت کارخانه های تولیدی است که زنجیر وار این افزایش، تا فولاد به دست مصرف کننده برسد ادامه دارد.

دلیل دیگر را می توان افزایش تعرفه واردات فولاد ذکر کرد همین امر قیمت تمام شده فولاد های وارداتی را بالا می برد. (البته این روزها واردات بسیار کم شده است.)

مورد دیگر که باعث شده قیمت تمام شده این کالا بالا رود میزان عرضه و تقاضا است. وقتی به اندازه نیاز بازار، فولادعرضه نشود، عملا افزایش قیمت رقم می خورد.

بالاخره اصلی ترین دلیل افزایش قیمت ها، افزایش نرخ دلار و ارز در کشور است چرا که ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با قیمت فلز دارد.

البته این را هم در نظر داشته باشید با توجه به اینکه قیمت دلار افزایش4-5 برابری  داشته قیمت فولاد نسبت به گذشته دو الی سه برابر شده که این هم در جای خودش قابل تامل  است.

شرایط فروش تغییر کرده است؟

با توجه به اتفاقات اخیر و تحریم هایی که کشور ما متحمل شده  قطعا شرایط تغییر کرده است و نسبت به قبل دشوارتر شده است. دیگر کسی مثل گذشته اعتباری کار نمی کند و اکثر معاملات به صورت نقدی انجام می شود که این اتفاق، شرایط کاری  و حجم فروش و معاملات را دستخوش تغییر کرده است.

پیش بینی شما برای آینده چیست؟

اگر شرایط کشور بخواهد به همین صورت ادامه داشته باشد، مثلا

  • تحریم ها پابرجا بماند
  • واردات فولاد های آلیاژی کم شود
  • کارخانه های تولیدی فولاد هم با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند
  • عرضه فولاد با حجم کم در بازار داخلی صورت گیرد و همین مقدار کم را هم صادر کنند و …

نه تنها مجموعه ما بلکه همه همکاران بنده با این شرایط موجود توانایی اندکی برای ادامه کار خواهیم داشت.

پس چشم اندازی نمی توان متصور بود؟

با توجه به شرایط کنونی واقعا نمی شود چشم انداز دقیقی برای آینده متصور شد .

پیش بینی برای آینده کاری بسیار سخت و دشوار است چرا که در این مدت 7 و 8 ماهه شرایط کار و بازار تغییر کرده و ثباتی در هیچ صنف و صنعتی وجود ندارد.

مجموعه ما با مدیریت و یکسری راهکارها شامل کاهش هزینه ها، تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و … توانسته حفظ سرمایه داشته باشد. ترسیم چشم انداز برای پیشرفت و توسعه با شرایط فعلی بسیار مشکل است. هر چند نگاهمان به توسعه هم هست. البته فعلا فقط به توسعه نگاه می کنیم چون عملیاتی کردن برنامه ها ریسک بالایی دارد.

برای بهبود وضعیت کسب و کار چه پیشنهادی دارید؟

شاید یک دوران گذرا را سپری می کنیم که مقصد آن آرامش اقتصادی باشد. نهایتا در این وضعیت که نیاز به تولید و روشن نگه داشتن این بخش در کشور ضروری است می توان تصمیماتی متناسب با زمان و تحولات کنونی گرفت.

راهکاری که به نظر من می تواند به صنعت فولاد و چرخه تولید آن کمک کند همکاری بانک ها و کارخانه های تولید فولاد و حمایت هردوی آنها از تامین کنندگان فولاد به صورت ال سی داخلی در تهیه و تامین مواد اولیه برای توسعه و حمایت از بخش صنعت است که این اقدام باعث می شود اولا از افزایش قیمت ها جلوگیری شود ثانیا فشار مالی به صنعتگران به دلیل افزایش قیمت فولاد جبران شود.

در سخنان شما هم نگرانی هست و هم امید. فولاد نظریان این روزها را چگونه سپری می کند؟

یکی از دلایلی که ما همچنان  توفیق خدمت به دوستان و همکاران را داریم و باعث شده مجموعه فولاد نظریان تا به این لحظه سرپا بماند صداقت در گفتار، مشتری مداری، ارائه اطلاعلات و مشاوره صحیح به مشتریان و نیز وجود دستگاه ها و ماشین آلات به روز می باشد که در اختیار این مجموعه است. برخی از این امکانات شامل ماشین آلات برش فولاد از 360 تا 1300 میلی متر است. این مهم وجه تمایز ماست که باعث می شود ما جهت سفارش و واگذاری از لحاظ تناژ و سایز و ارائه خدمات به مشتریان محدودیتی نداشته باشیم.

 

 

 

در ادامه سرکار خانم مهندس مهرآبادی مدیر فروش شرکت فولاد نطریان از زمینه ی فعالیت شرکت برایمان می گوید :

مشاوره یکی از زمینه های مجموعه ی فولاد نظریان می باشد. بعنوان مثال یکی از  مشاوره ها در خصوص فولاد های آلیاژی است .

1-  در مورد C  ( کربن ) ، Cr (کروم ) ، Ni  ( نیکل ) ، Mn  ( منگنز ) و …و خواص هر یک از آنها در داخل فولاد به قالبساز توضیح می دهیم ، زیرا  C  ( کربن )عنصر آلیاژی اصلی فولاد های غیر آلیاژی است و در فولادهای آلیاژی تأثیر مستقیمی بر سختی فولاد دارد. در کنار عناصر آلیاژی کاربیدزا عامل اصلی تشکیل کاربید و افزایش مقاومت سایشی فولاد است . هر چند افزایش کربن ، استحکام مکانیکی و سختی فولاد را افزایش می دهد ، ولی خواص انعطاف پذیری ، آهنگری ( فورج) جوش پذیری و ماشینکاری آن کاهش می یابد . در فولادهای زنگ نزن آستنیتی برای جلوگیری از تشکیل کاربید مقدار آن بسیار پایین است.

Mn  ( منگنز ) به عنوان عنصر اکسیژن زدا در مقادیر کم تقریبا در تمام فولاد ها دیده می شود. به جای آهن با گوگرد ترکیب شده و تشکیل سولفید منگنز می دهد و در نتیجه اثرات نا مطلوب سولفید آهن و خطر سرخ شکنندگی را کاهش می دهد .عنصری ارزان برای افزایش استحکام و سختی پذیری و چقرمگی به شمار می رود .مقدار حداکثر آن در فولادهای آستنیتی مقاوم به سایش ( هادفیلد ) می تواند تا 14% برسد . این گونه فولاد ها موقعی که سطح آنها در معرض تنش های ضربه ای قرار می گیرند ، مستعد هستند که به مقدار بسیار بالایی کار سخت شوند ، در حالی که قسمت های مغزی چقرمه باقی می مانند . به این دلیل ، این فولاد ها در شرایط ضربه ای به شدت از نظر سایش  مقاوم هستند .

Cr ( کروم ) تا حد 3.5 % سختی پذیری، استحکام کششی ، چقرمگی و همچنین مقاومت به سایش فولاد های عملیات حرارتی پذیر را افزایش می دهد ، در حالی که شکل پذیری را اندکی کاهش خواهد داد . کروم مهمترین عنصر آلیاژی فولادهای زنگ نزن است. در برخی رده بندی های خاص مقدار کروم تا 30 % افزایش می یابد مثلا در فولاد های مقاوم به حرارت و مقاوم به پوسته دار شدن ، این مقدار کروم سبب تشکیل یک لایه مقاوم اکسید کروم می شود که از تشکیل پوسته ( اکسیداسیون ) جلوگیری می کند .

Ni  (  نیکل ) عنصر آلیاژی فولادهای مختلف در کاربردهای متنوعی است . در فولاد های سخت شونده سطحی ( سمانتاسیون ) و فولاد های عملیات حرارتی پذیر با مقادیر حداکثر 2.2 ،با ایجاد ساختار ریز دانه سبب بهبود خواص شکل پذیری و همچنین افزایش عمق نفوذ سختی می شود . سبب کاهش تمایل به تاب برداشتن و شکست حین چایش (کونچ ) می شود . در فولاد های کم آلیاژ و پر آلیاژ با مقادیرحداکثر  حدود 10% ، استحکام ، شکل پذیری و  چقرمگی در دمای پایین را بهبود می بخشد. و…

البته با توجه به شرایط موجود و افزایش قیمت فولاد نسبت به نیاز مشتری فولاد مناسب را پیشنهاد می دهیم که همین امر باعث می شود هزینه های تحقیق برای قالبسازان کمتر شده و دانش فنی عوامل این مجموعه کمک حائز اهمیتی به قالبسازان در این امر باشد. در کنار مشاوره های ارائه شده طبعا ساخت قالب های ساخته شده توسط صنعتگران قالبسازان داخلی با کیفیت بهتری به مصرف کننده ارائه می شود.

– صراحتا می توان عنوان کرد  با توجه به نیاز صنعت ،  اکثر فولادها دارای شناسنامه (certificate) و  تأییدیه QC  از آزمایشگاه داخلی هستند که همین امر اطمینان خاطر قالبسازان گرامی را فراهم می آورد .

 

سرکار خانم مهرآبادی به عنوان حرف آخر مطلبی هست که بخواهید اضافه کنید؟

کسب علم، حالا می خواهد از طریق اکادمیک باشد یا تجربی و حتی مشاوره گرفتن از شخصی آگاه. با توجه به عدم آشنایی به روز تکنولوژی عملیات حرارتی و پیشرفت فولاد های آلیاژی خیلی از مشکلاتی که در حین این پروسه انجام می شود را به مواد  اولیه ارتباط می دهند اما این موضوع اصلا ارتباطی به مواد اولیه ندارد و خیلی ساده می توان پیش ضرر آن را متوجه شد. و در نهایت

آرزوی بهترین ها را برای تمام مردم  این مرز و بوم مخصوصا جامعه صنعتی داریم و در سالی که سال حمایت از تولید ملی نام گذاری شده امیدواریم همه ی فعالیت های اقتصادی و تولیدی ، تجاری مبتنی بر دانش و نیاز روز و بر وفق مراد مردم این کشور باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *