مالکیت کارخانه‌های جدید NGL به پتروشیمی‌ها واگذار می‌شود

ایران پلاست رویدادی برای اقتدار توسعه صنعت پتروشیمی
آگوست 21, 2018
طرح تبدیل «ماهشهر» به «آنتورپ» کلید خورد/ ماهشهر اولین کریدور صادرات پتروشیمی ایران می‌شود
آگوست 25, 2018

مالکیت کارخانه‌های جدید NGL به پتروشیمی‌ها واگذار می‌شود

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران از واگذاری مالکیت کارخانه‌های در دست ساخت NGL و استحصال اتان صنعت نفت به شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: بازگشت این واحدها به شرکت ملی نفت ایران بی‎معنی است.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ایران از سوختن روزانه یک میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در سطح صنعت نفت کشور حکایت دارد که قرار است بخش عمده ای از این گازهای همراه با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‌ها و هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی جمع آوری و به عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد.

بر این اساس پس از واگذاری پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و بهره برداری این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز متان تا سال 98، ساخت چندین طرح جمع آوری گازهای همراه دیگر به شرکت های پتروشیمی واگذار می شود.

در راستای این سیاست کلان تاکنون، اجرای طرح عظیم جمع آوری به طور متوسط روزانه 22 میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت میادین شرق کارون در قالب قراردادی به ارزش تقریبی 1.2 میلیارد دلار به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی مارون واگذار خواهد شد.

علاوه بر این پیشتر ساخت پالایشگاه گاز یادآوران یا NGL 3200 به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و اخیرا جمع آوری روزانه معادل 150 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت میادین حوزه مسجدسلیمان به شرکت پتروشیمی اوره و آمونیاک مسجدسلیمان واگذار شده است.

این درحالی است که ساخت کارخانه NGL 2300 با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت میادین آذر، دهلران، چشمه خوش و پایدار غرب هم در دست اجرا بوده که قرار است خوراک اتان و متان مورد نیاز پتروشیمی جدید دهلران در غرب کشور را تامین کند.

در همین حال مدیر سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران از واگذاری مالکیت کارخانه‌های در دست ساخت NGL و استحصال اتان صنعت نفت به شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی خبر داد.

«محمد مصطفوی» با بیان اینکه بر اساس سیاست وزارت نفت، واحدهای استحصال اتان مانند بید بلنددو، پتروشیمی پارس، مارون و … در حوزه پتروشیمی قرار می‎گیرند، گفت: بازگشت این واحدها به شرکت ملی نفت ایران بی‎معنی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم واحدهای استحصال اتان به دلیل آن‌که خوراک واحدهای پتروشیمی را تامین می‎کنند برای صنعت پتروشیمی نقش حیاتی دارند، اما برای شرکت ملی نفت ایران یک کار جنبی محسوب می‌شود، تصریح کرد: بنابراین مجموعه‎های پتروشیمی جدی‎تر از شرکت ملی نفت پیگیر واحدهای استحصال اتان خواهند بود و از نظر منابع مالی هم که امروزه صنعت پتروشیمی کشور وضع مطلوبی دارد.

منبع:انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *