مشارکت ساکنان شهر سالونیک یونان برای بازیافت ضایعات پلاستیکی

‌دستگیری متهم اصلی پرونده ۶۸۰ میلیاردی پتروشیمی‌ در البرز
جولای 7, 2019
ایجاد خاصیت ضد آتش بودن در پلیمرها
جولای 8, 2019

مشارکت ساکنان شهر سالونیک یونان برای بازیافت ضایعات پلاستیکی

ساکنان شهر سالونیک یونان از ضایعات پلاستیکی برای ساخت مبلمان شهر بهره می‌برند.

این روزها پلاستیک‌های بازیافتی به طور گسترده‌ در سراسر جهان برای طراحی‌های داخلی و تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اخیرا ساکنان سالونیک، دومین شهر بزرگ کشور یونان در منطقه مقدونیه، از ضایعات پلاستیکی برای ساخت مبلمان شهری بهره گرفته‌اند. شهروندان سعی دارند با استفاده از طراحی سه بعدی، ضایعات پلاستیکی را به مبلمانی برای بازسازی فضاهای عمومی تبدیل کنند.

ایده تبدیل مواد زائد به مبلمان سه بعدی برای اولین بار در شهر آمستردام مورد آزمایش قرار گرفت و با موفقیت زیادی روبرو شد. پس از آن، کمپانی کوکاکولا، به پیروی از ایده بهره‌گیری از ضایعات در آمستردام، با طرح برنامه‌ای به نام “آینده‌ای بدون ضایعات پلاستیکی” سعی کرد ساکنان تمام شهرهای یونان را به مشارکت در بهره‌برداری از ضایعات پلاستیکی برانگیزد تا از این طریق، میزان این ضایعات به صفر برسد؛ منطقه مقدونیه یکی از موفقیت‌ترین شهرهای یونان در پیاده‌سازی این طرح بود.

مبلمان سه بعدی جدید شهر سالونیک از پلاستیک‌های پروپیلن و پلی اتیلن، که در ظرف‌های مخصوص نگهداری غذا یافت می‌شود، ساخته می‌شود. برای این کار، ابتدا ضایعات پلاستیکی توسط مردم جمع‌آوری می‌شود و سپس این مواد تفکیک و پس از شستشو به قطعات کوچک تبدیل و برای ذوب آماده می‌شود. در نهایت مواد دیگری به این ترکیب افزوده می‌شود تا از ترکیب حاصل، مواد مناسب و بادوام تولید شود.

هر یک از ساکنان شهر سالونیک برای تولید محصول موردعلاقه خود از ضایعاتی که جمع‌آوری کرده‌ است، تصمیم می‌گیرد! ساکنان می‌توانند از طریق وبسایت Print Your City محصول مورد نظر خود را طبق مشخصات دلخواه نظیر رنگ، قابلیت کاربرد و مکانی که محصول باید در آن مورد استفاده قرار گیرد، سفارش دهند.

محصولات پیشنهادی بسیار متنوع و گسترده است و می تواند شامل یک گلدان تزئینی، صندلی برای فضای عمومی، ظرف غذای حیوانات اهلی و قفسه‌های کتاب باشد. پس از آن که شهروندان ضایعات خود را تحویل دادند، می‌توانند اطلاعات وب سایت را چک کنند تا بفهمند چه مقدار مواد زائد دیگر لازم است تا محصول مورد نظر آن‌ها تولید شود و در نتیجه به جمع ‌آوری بیشتر ضایعات پلاستیکی می‌پردازند. این کار باعث می‌شود تا شهروندان بیشتری نیز برای رسیدن به اهداف و تولید محصولات مورد دلخواه خود به سمت جمع‌آوری مواد زائد تشویق شوند.

پروژه جمع‌آوری مواد زائد و تولید محصولات جدید در شهر سالونیک با موفقیت زیادی روبرو شده است و ساکنان این شهر تا کنون موفق به جمع‌آوری بیش از ۸۰۰ کیلو ضایعات پلاستیکی بازیافتی در سراسر شهر شده‌اند. انجام نوآوری‌هایی نظیر پروژه سالونیک باعث جذب مردم در فعالیت‌ها و طراحی‌های شهری می‌شود و در نتیجه منجر به یک جامعه پایدار در آینده خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *