مهندس صفایی: بند 3 در راستای منافع پتروشیمی ها است

نشریه مدیریت نوین به چاپ رسید و در نمایشگاه ایران پلاست توزیع خواهد شد
سپتامبر 22, 2018
نیلی: عملا تولیدکنندگان نمی‌توانند ارز نیمایی دریافت کنند
اکتبر 6, 2018

مهندس صفایی: بند 3 در راستای منافع پتروشیمی ها است

عضو هیات مدیره انجمن ملی گفت: منطق بازار می‌گوید رقابت باید آزاد شود و هیچ ماده اضافه‌ای بر آن وجود نداشته باشد. بند ۳ دستور وزیر از جمله این ماده‌های اضافه است.

به گزارش خبرنگار اینپیا (روابط عمومی انجمن ملی)، پس از مدت‌ها بحث و رایزنی، وزیر دستور داد که سقف رقابت در معاملات پتروشیمی از بورس حذف شود. این به خودی خود به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌توانست باعث ایجاد آرامش در بازار محصولات پتروشیمی باشد اما دستوری که وزیر صادر کرد بند سومی داشت که سبب اعتراضات و انتقادات بسیاری گشت. در این بند گفته شد که پس از ۴ هفته از شروع فرایند حذف سقف، پایه نرخ گذاری باتوجه به قیمت‌های ۴ هفته قبلی است. در همین زمینه با مهندس صفایی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک گفت: ببینید! آنچه که در این بند لحاظ شده بسیار اشتباه است. به جز حفظ منافع پتروشیمی‌ها، هیچ دلیل منطقی دیگری برای اعمال این بند وجود ندارد. منافع پتروشیمی‌ ایجاب می‌کند که قیمت‌ها همیشه صعودی باشند. مدیرعامل شرکت همارشتن در ادامه افزود: هرچیزی را باید از پایه شروع کرد. اگر پایه یک قیمت تغییر کرد، هزینه‌ای به هزینه‌های قبلی اضافه شد، آب و برق گران شد و یا حقوق و دستمزدها افزایش داشت، می‌توان قیمت را بالا برد اما در این مورد چه اتفاقی رخ می‌دهد که پتروشیمی‌ها خود را مجاز به افزایش قیمت بدانند؟ منطق بازار می‌گوید رقابت باید آزاد شود و هیچ ماده اضافه‌ای بر آن وجود نداشته باشد. بند ۳ دستور وزیر از جمله این ماده‌های اضافه است.

 

مهندس صفایی ضمن اشاره به این که نباید تصمیماتی که می‌گیریم ابهام آلود باشد، تاکید کرد: این نکته نیز باید مورد توجه باشد که حتی اگر قیمت زیر پایه تقاضا شود پتروشیمی‌ها باید عرضه کنند و مجاز نباشند محصول را به مچین ببرند. مثلا اگر یک گرید ۱۲ هزار تومان قیمت خورد و با ۱۱ هزار تومان رقابت مورد تقاضا قرار گرفت باید عرضه شود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز توضیح داد: نظر شخصی من این است که اگر پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ ۴۲۰۰ خوراک می‌گیرند، باید بر اساس همین نرخ، عرضه کنند اما به موافق نیستم که در این شرایط خاص و بحرانی، پایه خوراک افزایش پیدا کند. در شرایط با ثبات می‌توان موافق بود که نرخ خوراک براساس ارز آزاد باشد اما در شرایط فعلی به نظرم اشتباه است که نرخ خوراک طبق ارز ثانویه باشد.

صفایی در پایان بر تسریع در تصمیم‌گیری در مورد بند ۳ تاکید کرد و گفت: در همین دو یا سه هفته اخیر، سودی سرشار نصیب پتروشیمی‌ها شده و بنابراین اضطراری است که هرچه سریعتر تصمیمی اتخاذ شده که کسی سواستفاده نکند. برای التیام بازار و جلوگیری از رانت باید سریعتر تصمیم گیری شده و بند ۳ نیز حذف شود.

 

منبع:اینپیا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *