پر کردن ظروف PET با سیستم پرکنی داغ به کمک فن آوری ThermoShape

شرکت Sipgazpolimer مالک واحد تولیدی پلی پروپیلن Poliom می شود
جولای 24, 2019
اخبار نمايشگاه ايران پلاست – نمایش نقشه سالنها
جولای 24, 2019

پر کردن ظروف PET با سیستم پرکنی داغ به کمک فن آوری ThermoShape

فرآیند Hot Fill (پر کردن بطری با مایعات داغ) روشی به صرفه و متداول در میان روش های گوناگون پر کردن بطری با محصولات مایع است. استفاده از روش مذکور در دمای کنترل شده متضمن سلامت و ماندگاری طولانی محصولات آشامیدنی حساس و غذاهای مایع نظیر انواع آبمیوه، نکتارها، نوشیدنی های غیر الکلی، آب طعم دار و چای RTD   (آماده نوشیدن) است.

کارآمدی و سودمندی دو ویژگی بارز فرآیند Hot Fill

در اجرای فرآیند مذکور ابتدا محصول آشامیدنی پاستوریزه می شود تا از لحاظ باکتریایی به ثبات و تعادل مورد نظر برسد. بعد از این مرحله فرآورده در حالی که هم چنان داغ  است، داخل بطری ریخته می شود تا موجب ضدعفونی شدن سطح داخلی بطری و درب پوش آن شود. بلافاصله پس از مرحله ذکر شده، ظرف محتوی ماده آشامیدنی به سرعت سرد می شود تا ویتامین های محصول آسیبی نبیند و وطعم آن حفظ شود. فن آوری Hot Fill کارایی بالایی دارد و ماندگاری محصولاتی که با استفاده از این فن آوری تولید می شوند، بین ۶ تا ١٢ ماه است، این میزان ماندگاری، مشابه ماندگاری محصولاتی است که به صورت استریل درون بطری پر می شوند.

اما بر خلاف روش پر کردن بطری با فرآورده استریل شده، فرآیند Hot Fill به مقدمات کمتری نیاز دارد و آموزش فنی پرسنل دست اندر کار در این روش آسان تر است. در روش مذکور هیچ نیازی به گندزدایی شیمیایی پریفرم یا بطری و درب پوش آن نیست. در روش پر کردن بطری با محصول استریل شرایط سخت گیرانه ای باید رعایت شود تا اطمینان یابیم امکان آلودگی مجدد محصول یا ظرف در طول فرآیند پر کردن و درب بندی وجود ندارد. با بهره گیری از فن آوری Hot Fill دیگر نیازی به رعایت شرایط سفت وسخت مذکور نیست.

انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن روش ThermoShape

بطری های PET از دهه ٨۰ میلادی به شکل گسترده در پر کردن محصولات با اسیدیته بالا با روش Hot Fill مورد استفاده بوده است. استفاده از فن آوری جدید ThermoShape در فرآیند Hot Fill با توجه به جذابیت بالای اقتصادی و امکان ماندگاری، جایگزین مناسبی برای رویکردهای پیشین است. این رویکردها شامل پر کردن بطری های شیشه ای به روش Hot Fill، پر کردن بطری های PET با فرآورده استریل شده، استفاده از بطری های سنگین PET در فرآیند Hot Fill و پر کردن ظروف PET با محصول در دمای پایین و افزودن نگهدارنده ها است.

وقتی محصول داغ داخل ظرف و درب پوش ظرف خنک می شوند، حجمشان کاهش می یابد و این موضوع منجر به ایجاد خلاء (کاهش فشار درون بطری) می شود. پیش از این بطری های PET می بایست بخشی برای ایجاد تعادل و خنثی نمودن خلاء ناشی از سرد شدن محصول می داشتند که این موضوع امکانات طراحی بطری را به شدت محدود می کرد و باعث افزایش وزن بطری می شد. علاوه بر این دستگاه های ویژه ای برای ساخت این نوع بطری ها مورد نیاز بود. فن آوری ThermoShape که توسط کمپانی Plastipak ارائه شده، تطبیق پذیری بالایی با بسته بندی محصول در فرآیند Hot Fill دارد و مشکلات پبشین در طراحی وساخت بطری های PET ویژه فرآیند Hot Fill را برطرف می نماید. این روش نوید بخش ایجاد رویکرد جدیدی برای بسته بندی ظروف PET و عرضه آن به بازار است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *