کمبود مواد اولیه 60 درصد کارخانه‌های مرتبط با صنایع پایین‌دست پتروشیمی را تعطیل کرد

آخرین خرید نفت ژاپن از ایران
سپتامبر 16, 2018
صحرایی جانشین قالیباف در شرکت بورس شد
سپتامبر 17, 2018

کمبود مواد اولیه 60 درصد کارخانه‌های مرتبط با صنایع پایین‌دست پتروشیمی را تعطیل کرد

عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران گفت: نزدیک به 60 درصد از کارخانجات مرتبط با پتروشیمی تعطیل­ و بخش عمده‌ی دیگر هم با ظرفیت 10 تا 30 درصد فعالیت می‌کنند و علت آن رکود طولانی مدت اقتصاد کشور­ و کمبود مواد اولیه است.

به گزارش فصل تجارت به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ، محسن صفایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: صنعت پلاستیک دارایی یک میلیون فرصت اشتغال در کشور است و در حوزه‌های غذایی، پزشکی­ و تفریحی ورزشی و … از حضوری پر رنگ برخوردار است، اما سال‌های اخیر دچار آسیب‌هایی شده است.
او ادامه داد: نزدیک به 60 درصد از کارخانجات مرتبط با پتروشیمی تعطیل­ و بخش عمده‌ی دیگر هم با ظرفیت 10 تا 30 درصد فعالیت می‌کنند و علت آن رکود طولانی مدت اقتصاد کشور­ و کمبود مواد اولیه است. صادرات مواد اولیه از افتخارات ماست، اما چراغی که به خانه ­رواست، به مسجد حرام است حتما سایه سوء مدیریت بر این صنعت حضور پررنگ دارد.
احمد مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در سوی دیگر استودیو گفت: چراغی که به کارخانه رواست به مسجد حرام است، اما چرخه صادرات به اروپا هم کار یکی دو روز نیست و اگر آن را از دست بدهیم سخت به دست خواهد آمد.
او افزود: برای تولید مواد اولیه پلی پروپیلین در داخل کشور مشکلی نداریم و همیشه بیش از نیاز هم تولید کرده ایم، اما اینکه چرا برای مصرف داخل همیشه مواد اولیه کم می‌آید را باید در جای دیگر بررسی کرد.
صفایی گفت: سوء مدیریت و عرضه نادرست از عمده دلایل کمبود مواد اولیه پتروشیمی برای مصرف داخل است. باید برای ارائه ادله مستندات رفتاری­ ­پتروشیمی شفافیت وجود داشته باشد.
حسین دُر عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشمی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: معمولاً تولید کنندگان مواد اولیه پتروشیمی خارجی‌ها را بیشتر از ما داخلی‌ها دوست دارند.
صفایی در استودیو گفت: وقتی یکی از متولیان مملکت­ که عضو هیات مدیره 17 شرکت پتروشیمی است و سیستم معیوبی به نام بهین یاب را درست کرده است علاقه‌ای هم به اصلاح عیوب لهین سامانه ندارد این اصلاح وظیفه ما نیست بلکه ناظران و بازرسان معلوم و کافی دارد.
عباس یعقوبی معاون عملیات بازار بورس کالا در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تا آنجا که به ما مربوط­ می‌شود فهرست همه خریداران بورس کالا را برای سازمان‌های نظارتی از جمله کار گروه تنظیم بازار و همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده ارسال می‌کنیم. پس سازمان حمایت متولی اصلاحات و رسیدگی‌های ثانویه است.
او ادامه داد: ما طبق مصوبات سازمان تنظیم بازار و کار گروه هان بازرسی عمل می‌کنیم و از رانت بازی در بورس کالا خبری نیست.
حسین دُر در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:: با فریاد آی دزد، کاری از پیش نمی‌رود به راحتی می‌شود با چک کردن حساب‌های بانکی خریداران محموله‌های پتروشیمی دریافت که محل خرید کجا بوده. رسیدن به دلال کار سختی نیست. لیست خریداران به طور مرتب از سوی وزارت صمت اعلام می‌شود و در بورس کالا که حکم دما سنج را دارد معامله صورت می‌گیرد.
صفایی در استودیو با این ادعا که می‌تواند آدرس همه دلالان را ارائه کند افزود: لیست خریداران سه سال اخیر کالا باید برای بررسی به انجمن ملی تحویل داده شود.
او افزود: همه می‌دانند دلال کیست، اما به زبان نمی‌آییم­ اینکه بگوییم این اسامی جزء اسناد تجاری هستند یعنی بدنبال پوشش دادن دلالان هستیم.
مهدوی در استودیو گفت: مواد اولیه نیاز داخل را کنار گذاشته ایم پس اگر نیاز داخل تامین نمی‌شود. اتفاق در جای دیگری می‌افتد. اینجا دلالان ایفای نقش می‌کنند. دلالی­ از آنجا پیش می‌آید که واحد‌های تجاری دارای پروانه، پروانه خود را به حسن و حسین می‌دهند و می‌خواهند بدون حرف هزینه سود دریافت کنند. اینگونه است که مواد اولیه از انبار‌های شورآباد سردر می‌آورد و در نهایت با 3 برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.
حسین دُر در ارتباط تلفنی خود ادعا کرد که تولید کنندگان پتروشیمی هم به صورت مستقیم اقدام به دلالی می‌کنند.
او افزود: مواد اولیه‌ای که به گونی بافان­ خار از بورس ارائه می‌شود نمونه‌ای از دلال بازی پتروشیمی هاست.
مهدوی پاسخ داد: مواد اولیه به منظور تولید گونی را بدستور دولت و برای رفع مشکل تولید کنندگان آرد کشور داده ایم و فقط قصد خیر کردن داشتیم.
آقای حسین دُر اگر نمونه‌ی دیگری از معاملات خارج از بورس دارید بگویید تا به شما جایزه بدهیم.
حسین دُر گفت:­ اگر جایزه را تعیین کنید ظرف مدت 5 دقیقه مستنداتم از معاملات پتروشیمی خارج از بورس کالا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهیم کرد.
صفایی در استودیو گفت: تولید کنندگان پتروشیمی گونی ­فراموش کرده اند روزگاری برای فروش محصولاتشان به ما مصرف کنندگان داخلی التماس می‌کردند.
مهدوی گفت: اگر 100 سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده هم راه اندازی شود با وجود رانت بازی های­ موجود دردی از مصرف کنندگان واقعی حل نخواهد شد.
رحیم مقیمی رئیس اتحادیه پلاستیک تهران در آخرین ارتباط تلفنی با این برنامه در خصوص برداشته شدن سقف قیمت پلیمر در معاملات بورس کالا گفت: با این رویداد انتظار می‌رود صادرات این محصول قطع شود و اول نیاز داخل باید تامین شود.
منبع:تی نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *