گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تک ظرف آذربایجان درباره وضعیت صنعت پلاستیک

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت پلاستیک، پتروشیمی و بسته بندی
جولای 17, 2018
گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت آوندپلاست کرمان درباره وضعیت صنعت پلاستیک
جولای 18, 2018

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تک ظرف آذربایجان درباره وضعیت صنعت پلاستیک

در چند ماه اخیر شاهد عدم ثبات وضعیت اقتصادی کلی کشور و به تبع آن ناآرامی در صنعت پلاستیک و پلیمر بوده ایم. اینپیا نیز در همین خصوص قصد دارد با برخی از فعالان صنعت پلاستیک گفت‌وگوهایی را انجام دهد تا به این صورت بخشی از مشکلات تولیدکنندگان منعکس شود. گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تک ظرف آذربایجان درباره وضعیت صنعت پلاستیک

به گزارش اینپیا، در چند ماه اخیر شاهد عدم ثبات وضعیت اقتصادی کلی کشور و به تبع آن نا آرامی در صنعت پلاستیک و پلیمر بوده ایم. اینپیا نیز در همین خصوص قصد دارد با برخی از فعالان صنعت پلاستیک گفت‌وگوهایی را انجام دهد تا به این صورت بخشی از مشکلات تولیدکنندگان منعکس شود. آقای مهندس شفاعی، مدیرعامل شرکت تک ظرف آذربایجان در همین زمینه با اینپیا گفت‌وگویی انجام داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.*در ماه‌های گذشته شاهد برخی گله‌مندی‌های تولیدکنندگان صنایع تکمیلی در مورد مواد اولیه بوده‌ایم. از نظر شما دلیل این ناآرامی‌ها در قیمت‌های مواد اولیه چیست؟

قیمت مواد اولیه با شدت زیادی صعودی شده و دلیل عمده آن نیز صادرات بی‌رویه به کشورهای خارجی است. صادراتی که از آن صحبت می‌کنیم نیز به دلیل مشکلاتی است که در بازار ارز وجود دارد و سبب شده فرصت برای سودجویی برخی گروه‌ها فراهم شود و مواد اولیه‌ای که قرار بوده نیاز داخلی را برطرف نماید، به کشورهای دیگر صادر شود. در این شرایط برای تولید کننده صنایع تکمیلی دو حالت وجود دارد. واحدهای تولیدی ماده اولیه را برای تولید به دست نمی‌آورد و یا اینکه باید با قیمت‌های گزافی دست به تهیه مواد اولیه بزند. این وضعیت، مشکلات پیچیده و عدیده‌ای را برای تولیدکنندگان پلیمر و پلاستیک به همراه داشته است.

*آیا عامل اصلی مشکلات پیش روی صنعت پلاستیک را بازار ارز می‌دانید؟

مشکلاتی که برای تولیدکننده‌ها وجود دارد محدود به بازار ارز نیست. بحث‌های مالیاتی و بیمه‌ای نیز مورد دیگری است که به تولید در شرایط فعلی آسیب می‌رساند. در صنعت پلاستیک، مشکلاتی که در بازار بورس وجود دارد هم یکی دیگر از چالش‌های صنایع تکمیلی است. مشکل اصلی این است که قانونمندی در کشور بسیار ضعف دارد. به این معنا که اگر قانونی تصویب می‌شود ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف خود را موظف به اجرای آن قانون بدانند. وقتی پایبندی به قانون در کشور نهادینه نشود نمی‌توان انتظار حل چیزی را داشت. برای مثال گفته می‌شود که تامین اجتماعی طبق قانون باید حساب یک سال گذشته هر بنگاه و شرکت را حسابرسی کند اما در هفته قبل طی ابلاغیه‌ای به ما اعلام کردند که تامین اجتماعیه قصد دارد حساب ۶ سال گذشته تا کنون را حسابرسی کند.  به نظر من ما اگر یک تحریم خارجی داشته باشیم هزار تحریم داخلی داریم. مشکلاتی که خودمان در داخل برای خود به وجود می‌آوریم بسیار مخرب‌تر از تحریم‌های خارجی بوده است.

راه حل برون رفت از این مشکلات چیست؟

به نظر من همانطور که اشاره کردم باید بحث قانون‌ بسیار جدی‌تر گرفته شود و اجرای قانون به عنوان سرلوحه کار همه قرار بگیرد. وقتی سازمان‌ها، ارگان‌ها و مسئولان خود را پایبند به قانون بدانند می‌توان انتظار داشت که قانونمندی نهادینه شود. تا زمانی هم که این قدم برداشته نشود چیزی حل نخواهد شد. به نظر من هر سازمان و هر ارگانی در کشور برای خود یک کشور شده است و هرکس برای خود قوانین خود را دارد. با این وضعیت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد

منبع:اینپیا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *