بررسی وضعیت صنعت پلاستیک در اروپا/ حجم تولید، مصرف و بازیافت اروپایی چه وضعیتی دارد؟

انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران از رئیس پیشین دفتر توسعه صنایع تکمیلی تقدیر کرد
اکتبر 8, 2018
معرفی تعاونی های توزیعی در حوزه پتروشیمی در نخستین همایش تعاون ،اقتصاد مقاومتی ،صنایع پتروشیمی
اکتبر 9, 2018

بررسی وضعیت صنعت پلاستیک در اروپا/ حجم تولید، مصرف و بازیافت اروپایی چه وضعیتی دارد؟

بررسی این مقاله، اطلاعات مفیدی از وضعیت صنعت پلاستیک در قاره سبز به ما ارائه می‌کند و می‌تواند راهنمای ما برای مقایسه ایران با اروپا باشد.

به گزارش خبرنگار اینپیا، متن زیر ترجمه‌ مقاله‌ای است که توسط انجمن تولیدکنندگان پلاستیک در اروپا و EPRO (انجمن اروپایی بازیافت پلاستیک و سازمان های بازیابی) تهیه شده است. بررسی این مقاله، اطلاعات مفیدی از وضعیت صنعت پلاستیک در قاره سبز به ما ارائه می‌کند و می‌تواند راهنمای ما برای مقایسه ایران با اروپا باشد.

 

تجزیه و تحلیل اتحادیه پلاستیک اروپا از تولید، تقاضا و اطلاعات ضایعات پلاستیکی

 

در این مقاله، ابتدا گزارشی از سهم صنعت پلاستیک در اقتصاد اروپا، رفاه و چرخه زندگی مواد ارائه می‌شود که گروه آماری PEMRO به ارائه اطلاعات درباره تولید و تقاضای مواد پلاستیک پرداخته است.

مشارکت صنعت پلاستیک در اقتصاد مدور

به دلیل جمعیت رو به رشد، اهمیت امنیت (و سلامت) غذایی، تغییرات آب و هوایی، نیاز به راه حل‌های کارآمد توسعه و تضمین پایدار پلاستیک‌ها به عنوان مواد پایه استراتژیک در حوزه بسته بندی، ساختمان، حمل و نقل، انرژی تجدید پذیر، پزشکی و… وجود دارد که پلاستیک‌ها به عنوان موادی که نوآوری را امکان پذیر کرده‌اند، حائز اهمیت هستند. پلاستیک‌ها به کمک جلوگیری از فساد مواد غذایی و انتشار گاز CO2 آمده‌اند. پلاستیک‌ها در طول عمر مفیدی که دارند، بسیار کارآمد هستند و همچنین پلاستیک‌ها قابلیت استفاده مجدد، تعمیر و بازیابی مواد اولیه را به دست می‌دهند.

به هرحال برای دستیابی به توسعه پایدار، باید از پلاستیک‌ها استفاده بهتری صورت گیرد و روی مدیریت زباله، پرورش بازیافت، بازیافت انرژی و محدود کردن تولید ضایعات پلاستیک کار کرد.

تفکر چرخه زندگی کامل: تفکر هوشمند

به لطف محصولات پلاستیکی مورد استفاده در ماشین‌سازی، ساختمان‌سازی و صنایع غذایی، ماشین‌ها ۴ برابر کمتر مضرات محیط زیستی ایجاد می‌کنند و عایق‌های پلاستیکی ۲۵۰ برابر انرژی مورد استفاده در تولیدشان را ذخیره می‌کنند. همچنین به طرز چشمگیری فساد مواد غذایی را کاهش و طول عمر آنها را افزایش داده‌اند.

نکته مهم این است که پلاستیک ها همچنان پس از پایان عمرشان، ارزشمندند. چرا که می‌توانند به منابع جدید و یا انرژی تبدیل شوند.

پلاستیک ها چه هستند و از کجا آمده اند؟

یک خانواده پلاستیک و پلیمری شامل صدها مواد با طیف‌های گسترده‌ای از خواص برای پاسخگویی به نیازهای متنوع انسان به کار آمدترین روش‌ها است.  پلاستیک‌ها مواد آلی هستند که بر پایه سوخت فسیلی و یا زیستی هستند و هر دو نوع آن‌ها قابل بازیافت هستند. پلاستیک‌ها در حال حاضر بیشتر از مواد فسیلی مانند نفت، گاز طبیعی یا ذغال سنگ مشتق شده‌اند. ولی با این حال چیزی بین ۴ تا ۶ درصد از تمام نفت و گاز اروپا در جهت تولید پلاستیک‌ها به کار گرفته شده‌اند.

پلاستیک‌ها یک عضو کلیدی جامعه اروپا/ نقش‌های اصلی صنعت پلاستیک اروپا

  • مشاغل: ایجاد ۱.۵ میلیون شغل مستقیم در اروپا
  • شرکت‌ها: ۶۰ هزار شرکت فعال و بیشتر از آن‌ها مشاغل کوچک و متوسط
  • گردش مالی: نزدیک به ۳۵۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶
  • تراز مالی: نزدیک به ۱۵ میلیارد یورو (این داده مربوط به مواد اولیه و مبدل‌های پلاستیک است.)
  • امور مالی عمومی: در سال ۲۰۱۶ صنعت پلاستیک اروپا، نزدیک به ۳۰ میلیارد یورو به اقتصاد اروپا و رفاه عمومی کمک کرده است.
  • صنعت پلاستیک هفتمین صنعت در ایجاد ارزش افزوده اروپا است. هم رده با صنایع دارویی و خیلی نزدیک به صنایع شیمیایی
  • بازیافت: در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸.۴ میلیون تن از ضایعات پلاستیک در اروپا به منظور بازیافت جمع آوری شده است

 

توزیع تولیدات مواد پلاستیکی در جهان

چین با تولید ۲۹ درصد از حجم پلاستیک‌های دنیا، بزرگترین تولیدکننده مواد پلاستیکی است و بعد از چین، اروپا و نفتا در سکو‌های بعدی ایستاده‌اند.

به طور کلی آسیا ۵۰ درصد اروپا ۱۹ درصد نفتا ۱۸ درصد آمریکای لاتین ۴ درصد از سهم تولید پلاستیک‌ها در جهان را دارند.

اروپا، شرکای تجاری زیادی در صنعت پلاستیک دارد که حجم مبادلات پلاستیک‌های اروپا ۴۹.۹ میلیون تن است.

پلاستیک‌ها از زباله تا منبع دوباره

درک چرخه زندگی محصولات پلاستیکی و عمر کارکرد پلاستیک‌ها از یک سال تا ۵۰ سال با هم متفاوت است.

زباله‌های پلاستیکی ۲۷.۳ درصد در طبیعت رها می‌شوند ۳۱.۱ درصد بازیافت، ۴۱.۶ درصد نیز برای بازیابی انرژی به کار گرفته می‌شوند.

جالب توجه است که در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار درصد بازیافت ضایعات پلاستیکی به میزان دفن آن رسید. در اروپا طی ۱۰ سال از سال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میزان سهم بازیافت از ضایعات پلاستیکی جمع آوری شده ۷۹ درصد افزایش یافت. همچنین بازیابی انرژی 61 درصد افزایش و دفن زباله نیز 43 درصد کاهش یافت. طی این ۱۰ سال، میزان جمع آوری ضایعات پلاستیکی ۱۱ درصد بهبود داشته است.

 

بازیافت به عنوان اولین راه برای حذف زباله‌های ناشی از بسته بندی شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۶ جمع آوری ۱۶.۷ میلیون تن زباله پلاستیکی بسته بندی در قاره سبز انجام شد که از این حجم، ۴۰.۹ درصد آن بازیافت شد، ۲۰.۳ دردصد دفن شد و ۳۸.۸ درصد آن بازیابی انرژی شد. متوسط بازیافت پلاستیک‌های بسته بندی در سال ۲۰۱۶ در اتحادیه اروپا ۴۰.۸ درصد بوده است.

در طی ۱۰ سال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میزان بازیافت زباله‌های بسته بندی، ۷۵ درصد افزایش داشته

در طی ۱۰ سال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میزان جمع آوری زباله‌های بسته بندی ۱۲ درصد افزایش داشته

در طی ۱۰ سال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میزان بازیابی انرژی ۷۱ درصد افزایش داشته

در طی ۱۰ سال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میزان دفن زباله ۵۳ درصد کاهش داشته

منبع :اینپیا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *