تبدیل پلاستیک به امگا ۳

کرونا حمل برخی از محموله های پتروشیمی های ایرانی به چین را متوقف کرد
فوریه 2, 2020
قیمت پایه محصولات پتروشیمی منتهی به روز یکشنبه (13 الی 20 بهمن ماه 98)
فوریه 2, 2020

تبدیل پلاستیک به امگا ۳

افزایش بی‌رویه زباله‌های پلاستیکی باعث نگرانی جامعه شده است. یک گروه تحقیقاتی از برچسب زدن ایزوتوپ کربن برای دنبال کردن سرنوشت پلی‌اتیلن در زنجیره‌ی غذایی استفاده کردند و به نتیجه‌ی حیرت‌آوری دست یافتند. آن‌ها مشاهده کردند که میکروب‌های دریاچه‌های «هومیک»، کربن پلاستیکی را به اسیدهای چرب مفید، امگا 3 و امگا 6 تبدیل می‌کنند.

به گزارش ایرانیان پلاست  و به نقل از ساینس‌دیلی، در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، دکتر «سمیع تایپال» و همکارانش، تجزیه بیولوژیکی پلی‌اتیلن را که یکی از پلاستیک‌های مورد استفاده بشر است، مطالعه کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که پلی‌اتیلن با ایزوتوپ کربن 13 حساس‌ترین فناوری را برای مطالعه سرنوشت مواد آهسته تخریب‌کننده امکان‌پذیر می‌کند.

تایپال می‌گوید: «ما گازهای تولید شده و اسیدهای چرب میکروبی را با استفاده از طیف‌سنجی جرمی ایزوتوپ پایدار تجزیه و تحلیل کرده‌ایم. ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا میکروب‌هایی که توانایی تجزیه ترکیبات پیچیده هیومیک را دارند، می‌توانند از پلیمرهای میکروپلاستیک تکرار شونده استفاده کنند یا نه.»

میکروپلاستیک‌ها اشیایی فوق‌العاده کوچک هستند که در نزدیکی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند. در واقع آنها به عنوان اشیایی پلاستیکی که قطرشان کمتر از ۵ میلیمتر است شناخته می‌شوند. مطالعات صورت گرفته در دهه ۱۹۷۰ شروع به بررسی سطح میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها کردند و دریافتند که سطح بالایی از آنها در اقیانوس اطلس و سواحل ایالات متحده وجود دارد. امروزه ۸ میلیون تن ضایعات پلاستیکی به اقیانوس وارد می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *