نقش پلاستیک در مبارزه با شیوع ویروس کرونا و آغاز عصر پلاستیک

قانون تامین اجتماعی در رابطه فوت ناشی از کرونا وتعهدات کارفرما
آوریل 13, 2020
لغو ممنوعیت استفاده از پلاستیک در ایالتهای آمریکا برای مهار کرونا
آوریل 15, 2020

نقش پلاستیک در مبارزه با شیوع ویروس کرونا و آغاز عصر پلاستیک

شیوع ویروس کرونا در جهان تقاضای بسیاری از محصولات شیمیایی و پلیمری را افزایش داده است شاید مهم‌ترین برنده این تهدید فراگیر اقتصادی بخش‌های مهمی از صنعت پلاستیک باشد آن‌هم در شرایطی که هنوز فاصله‌گذاری اجتماعی اجازه نداده تا روزهای اوج این صنعت را شاهد باشیم. کرونا یا همان کووید-۱۹ سبک زندگی را تغییر داده و شاید این تغییر، اثراتی دائمی را به همراه داشته باشد که به‌صورت مستقیم بر سبد خرید خانوار و بنگاه‌ها اثرگذار خواهد بود. پس از نقش پلاستیک‌های پزشکی و بیمارستانی، سایر بخش‌های این صنعت نیز با تغییر در حجم تقاضا روبه‌رو می‌شود اگرچه صنعت و بازار پلاستیک به قدری بزرگ و گسترده است که محدودکردن آن به نایلون یا ظروف چندان دقیق نیست اما تحرکات این بازارها قطعا اثرگذاری برجسته‌ای به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد در بحران کرونا و حتی پس از گذر از اوج شیوه این بیماری، برای صنایع تولیدکننده مصنوعات پزشکی و بهداشتی، شوینده‌ها و سپس نایلون و ظروف ‌یک‌بارمصرف فرصت‌های جدید و بسیار بزرگی ایجاد شده است.  اگرچه به معنی رونق در صنایع پلیمری نیست.

آشناترین کالای پلاستیکی برای همه ما کیسه‌های خرید پلاستیکی هستند که تقریبا در تمامی فروشگاه‌ها دیده می‌شود. استفاده از این کالا در فروشگاه‌های بزرگ مدتی در نقاط محدودی از جهان ممنوع اعلام شد و دلیل اصلی آن حفاظت از محیط‌ زیست عنوان شده بود. کیسه‌های پارچه‌ای نیز از طرف خریداران رایج شد و البته کمپین‌هایی برای حذف این قبیل محصولات پلاستیکی به راه افتاد. در لایه بعدی ظروف یک‌بار مصرف هم در تیررس گروه‌های حمایت از محیط‌ زیست قرار گرفت و تقریبا نهضت مبارزه با پلاستیک را شاهد بودیم ولی همه این سدها به یک‌باره فروریخت تا مجددا استفاده حداکثری از پلاستیک‌ها نه تنها رایج بلکه توصیه شود. در کنار آن نقش پلاستیک در مبارزه با شیوع ویروس کرونا را به هیچ ‌عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. سهولت تولید و مصرف باعث شد تا پلاستیک به یکی از کارآترین سلاح‌های بشر در مبارزه با شیوع ویروس کرونا بدل شود. صنایع شیمیایی با محوریت محلول‌های ضدعفونی‌کننده و صنعت پلاستیک با محوریت محصولات پزشکی دو ابزار اصلی در مبارزه با این بیماری بودند اگرچه به جرأت می‌توان گفت که نقش پلاستیک در این مبارزه از تمامی گروه‌های کالایی برجسته‌تر است. به یاد داریم که در کشورمان در اواسط اسفندماه سال گذشته مشکل انتقال مایعات و محلول‌های ضدعفونی‌کننده به کمک صنایع تکمیلی پتروشیمی یا همان صنعت پلاستیک مرتفع شد و تقریبا تمامی تشکل‌ها و رسانه‌های این صنعت تمام قد به کمک آمدند تا از این بحران عبور کنیم. به‌صورت دقیق‌تر تمامی تجهیزات پزشکی مبارزه با شیوع کرونا از ماسک و گان و دستکش تا سرنگ و بسته‌های سرم همگی تولیدات صنعت پلاستیک هستند اما این موارد یک بخش از واقعیت‌هاست و تغییر سبک زندگی را باید مهم‌تر ارزیابی کرد.

گذار مجدد به استفاده از پلاستیک به وضوح رایج شده اگرچه برای آینده انتظار داریم که شتاب جدیدی داشته باشد. واقعیت آن است که برای ترسیم وضعیت تقاضا در آینده اطلاعات چندانی در دست نیست ولی رخدادهای فعلی و وضعیت زندگی افراد در کشورهایی که از اوج شیوع کرونا عبور کرده‌اند شاید بتواند برای آینده‌پژوهی سبد تقاضا تصویری را ترسیم کند.دنیای اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *